زندگی پرستاره من

دریچه ای کوچک به جهانی بزرگ

زندگی پرستاره من

دریچه ای کوچک به جهانی بزرگ

طرح دیوار اتاق کودک با تم نجومی 2

در راستای نشان دادن تم ها تزئینات خانگی به سبک نجوم این بار به سراغ دیوار های اتاق کودک میرویم که با تصاویر زیبای نجومی و رنگهای شاد تزئین شده اند. چه قشنگ است یاد دادن عظمت اسمانها از همین دوران کودکی...


برای دیدن تصاویر با سایز واقعی روی آنها کلیک کنید






والپیپرهای نجومی(سری پنجم)

تصاویری که در زیر مشاهده میکنید سری پنجم از والپیپرهای نجومی وبلاگ"زندگی پرستاره من" است.


این تصاویر را ، منظر زیبا و نخیلی و فانتزی از فضا در برمیگرند


امیدوارم لذت ببرید


برای دیدن تصاویر با حجم واقعی روی آنها کلیک کنید





سردترین جای کیهان اینجاست!!

سحابی بومرنگ نمونه ای بسیار جوان از سحابی های سیاره نما است؛ گرچه هیچ نشانی از سیاره درون این سحابی ها وجودندارد و این تنها یک اسم است که تداعی کننده نوع سحابی است. این جرم فضایی در فاصله 5000 سال نوری از ما قرار دارد. یک سحابی زمانی همچون خورشید ما ستاره ای درخشان بود اما حالا به سالهای پایانی عمرش نزدیک میشود و ستاره مرکزی لایه های بیرونی خود را به فضا فرستاده است و این سحابی زیبا رو به وجود آورده است. منجمان میگویند سحابی بومرنگ سردترین جرم شناخته شده در فضا است. اخرین مطالعات نشان میدهد دمای این سحابی تنها یک درجه کلوین است. این دما حتی از دمای بازتابش پس زمینه کیهانی نیز کمتر است.


دانشمندان که این خبر را در 24 اکتبر 2013 منتشر نموده اند، در این مطالعات از تلسکوپ آرایه میلیمتری بزرگ آتاکاما در شیلی استفاده کرده اند و در نگاهی دقیق تر بار دیگر به این سحابی خیره شده اند. تصویر زیر حاصل رصد اخیر انها از این سحابی است. با این تصاویر و رصدها منجمان درک بهتری از حالت و شکل سحابی بومرنگ خواهند داشت.



تصویر زیر نیز سال 2005 توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است



منبعearthsky.org

لوازم کودک به سبک نجوم

با این لوازم جالب میتوانید کودکان خود را از کمترین سنین به اسمان علاقه مند کنید


قاشق و بشقاب نجومی 




کیف با طرح ستارگان ویژه کودکان



کشف دورترین کهکشان شناخته شده

دورترین و همچنین دیرپا ترین کهکشان کشف شد. دانشمندان این کهکشان را دا حالتی دیده اند که تنها 700 میلیون سال از بیگ بنگ گذشته بوده است.



تصویر فوق تصویری خیالی و هنرمندانه از این کهکشان است که در سالهای اولیه تولدش دیده میشود

تصویر زیر نیز  توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است و نشانگر دورترین کهکشانها است. کهکشان z8_GND_5296 در این تصویر با رنگ قرمز دیده میشود. همین رنگ زنگ هشداری برای دانشمندان است تا دریابند این کهکشان فاصله بسیار زیادی نسبت به ما دارد.



دانشمندان دانشگاه تگزاس امریکا به رهبری استیون فینکنشتاین این کهکشان را کشف و فاصله ان را تفریب زده اند و دریافتند این دورترین کهکشانی است که تاکنون دیده شده است. این کهکشان در زمانی دیده شده است که تنها 700 میلیون سال از بیگ بنگ گذشته بوده است. درحالی که مطالعات بر روی تصاویر رسیده از تلسکوپ فضایی هابل کاندیدهای بسیار زیادی برای دورترین کهکشان در اختیار دانشمندان قرار داده اند، اما این z8_GND_5296 بود که گوی سبقت را ربود وعنوان دورترین و دیرپا ترین کهکشان شناخته شده تاکنون را به خود اختصاص داد. اکتشافات جدید با کمک تلسکوپ کک I صورت پذیرفته است و قرار است در 24 اکتبر در نشریه NATURE به چاپ برسد


دانستن دورترین کهکشانها (همانطور که میدانید دورترین کهکشانها را در دورترین زمانها نظاره گر هستیم) به دانشمندان کمک میکند که رنود تکامل کهکشانها را در طول عمر کیهان بررسی کنند.


منبع: sciencedaily.com

در ده گام ساده به یک رصدگر تبدیل شوید

با سلام خدمت دوستان گرامی 


مقاله ی پیش رو برگرفته از وب سایت سلسترون است. که البته توسط نویسندگان مجله ی استرونومی تهیه شده است.


بی شک زیباترین بخش علم زیبای نجوم، رصد آسمان است. اما درک این همه زیبایی کمی هم دانش میخواهد. بعضا تازه کارها رصد را سخت میپندارند و از اینرو کمتر به آن می پردازند. در این مقاله در ده قدم ساده و کاربردی میتوانید به یک رصدگر تبدیل شوید. این ده قدم با چینش مناسب شما را راحتتر به عشق اهوراییتان یعنی آسمان می رساند.


برای دانلود این مقاله اینجا کلیک کنید.


آسمون دلتون پرستاره

 

 

 

رستاخیزی سیارکی برای زمین در سال 2032

باز هم آسمان برای انسانها خط و نشان خواهد کشید؛ یک سیارک ترسناک ره سپار زمین است که با شتاب، خود را تا سال 2032 به میدان مبارزه خواهد رساند. دانشمندان روسی این دنباله دار را کشف و نام آن را TV135 2013 نامیده اند(البته به شخصه ترجیح میدهم حریفم نام آسان تری داشته باشد) دانشمندان روسی این کشف را در 12 اکتبر و با استفاده از تصاویری که چند روز قبل از آن در تاریخ 8 اتکبر گرفته شده بود، انجام داده اند. این سیارک 440 متر قطر دارد و مطمئنا از سیارکی که چندی قبل در شوروی شیشه های منازل را هدف قرار داد، بارها بزرگتر است.



اگر این سیارک مرموز (اسمش رو نبر) با زمین برخورد کند نیرویی برابر با 3100 مگا تن TNT خواهد داشت. البته این انرژی خارق العاده به اندازه ای نیست که زمین را منفجر کند اما مطمئنا آن روز را برای پیک نیک پیشنهاد نخواهیم داد. در این لینک دانشمندان دانشگاه پوردو لندن اطلاعات جالبی از شدت انفجار احتمالی این  دنیاله دار داده اند.


البته این خط و نشان کشیدن ها آنچنان هم کارساز نخواهد بود زیرا محسابات تاکنون نشان داده اند TV135 2013 احتمالا باز زمین دست به یخه نخواهد شد. احتمال برخورد این سیارک با زمین 1 به 63000 است یعنی به احتمال 99.998 درصد این سیارک به زمین برخورد نخواهد کرد.


اما اکنون این سیارک دیگر به حال خود رها نخواهد شد و همواره چشمان تیز بین منجمها بدان دوخته میشود زیرا از اینک این جرم فضایی در لیست اجرام PHO (اجرام بالقوه خطرناک) جای گرفته است و امتیاز آن بر اساس مقیاس تورینو 1 از 10 است که نشان میدهد آسمان در این خط و نشان، به کاه دان زده است.


البته این سیارک تازه کشف شده است و مدار آن را نمیتوان خیلی دقیق مشخص نمود. شاید در آینده بتوانیم دقیق تر از احتمال برخورد آن صحبت کنیم.


منبع: Earthsky.org(با کمی دخل و تصرف ادبی :) )