زندگی پرستاره من

دریچه ای کوچک به جهانی بزرگ

زندگی پرستاره من

دریچه ای کوچک به جهانی بزرگ

فضاپیمای سپیده دم(dawn) وارد مدار وستا شد

فضاپیمای سپیده دم متعلق به ناسا در ۱۶ جولای ۲۰۱۱ به اولین کاوشگری مبدل شد که تاکنون وارد مدار یکی از اجرام کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری، می شود. سپیده دم، سیارک معروف وستا را برای یک سال مورد کاوش قرار خواهد داد و در جولای ۲۰۱۲ که سرس،سیاره کوتوله منظومه شمسی، از کنار وستا عبور میکند، رهسپار سرس خواهد شد. ادامه مطلب ...

به نام خالق زیبایی های آسمان
 

گروه رصدی آرشیدا استار در نظر دارد
پنجشنبه مورخ 90/4/30 همین هفته یه برنامه استثنایی رصد آسمان خرانق برگزار نماید.

بازدید از:


ـ قلعه تاریخی خرانق و هیجانها واسترس های درون آن

ـ منار جنبان خرانق و ارتفاع مسلط به روستا


ـ حرکت به سمت پل آبراه و لذت از معماری استثنایی آن

و کاروانسرای تاریخی شاه عباسی

حرکت به سمت روستای میل سفید و برنامه جذاب رصد ستارگان

در ضمن این برنامه به همراه پذیرایی و شام میباشد.


تاریخ : 30/4/90 پنج شنبه

زمان حرکت : ساعت 17

زمان بازگشت:حدود 2 الی 3 شب.

هزینه ثبت نام : 17000 تومان

جهت کسب اطلاعات بیشتربا شماره 09373006377(آقای کارگر) و یا ( 09131596268) آقای آبیاری تماس حاصل فرمایید.

رصدی در دهمین سالگرد مرمت قصر منجمان

اشتباه نکنید قرار نیست در مورد تولد ده سالگی مرمت کاروانسرای زین الدین بگم.

پس چی!!!

ادامه مطلب ...

حیات در قمر اروپای مشتری

پیش فرض اقیانوس های قمر اروپا و احتمال حیات

ادامه مطلب ...

ستارگان بی آسمان در یزد

ستارگان بی آسمان پروژه ای نجومی از طرف کلوپ نجومی آوااستار(forum.avastarco.com) که میتونید با رفتن به این کلوپ از کم و کیف کار مطلع بشید 

دیشب(چهارشنبه 15 تیرماه90) افتخار داشتیم اولین شب اون رو در یزد و با همکاری بهزیستی یزد برگزار کنیم 

در ذیل میتونید گزارش انی برنامه رو ببینید:

ادامه مطلب ...

آخرین سفر اخرین شاتل


در طی جلسه ای که توسط سران ارشد ناسا در تاریخ ۲۸ژوئن(۳تیرماه) در مرکز فضایی کندی برگزار شد، تاریخ پرتاب شاتل اتلانتیس، ۸ جولای(۱۷تیرماه) اعلام شد. گرستن مایر مدیر عملیات فضایی ناسا میگوید:"اخرین پرواز اتلانتیس، یکی از مهمترین پروازهای شاتلهاست. این پرواز فوق العاده برای ایستگاه بین المللی مهم است. محموله ای که در این پرواز فرستاده میشود، بسیار برای ایستگاه الزامی و حیاتی است. در طی این محموله علی رغم توشه یکساله ایستگاه شامل مواد نصرفی و قطعات یدکی ، چهارنفر از جمله فرمانده کریس فرگوسن، خلبان داگ هارلی و دانشمندان پروژه پیش رو یعنی سندی مگنوس و رکس والهیم در این ماموریت حضور خواهند داشت. اخرین ماموریت سری فضاپیماهای شاتل، STS-125 نام دارد و قرار است که ۱۲ روز به طول بیانجامد.
منبع: spaceflightnow.com و nasa.gov

حیات در مریخ

 

از میان کرات منظومه شمسی، مریخ اولین و جدی ترین نامزدی است مه گمان میرود در آن حیات هوشمند وجود داشته باشد.علت آن هم مشابهتی است که بین تاریخ تکامل اولیه آن با تاریخ تکامل اولیه زمین وجود دارد. علاوه بر این مشاهدات اولیه مریخ نشان داده است که قطبهای انی کره از یخ احاطه شده و سطح آن با خطوط متقاطع، طولانی و تیره رنگ پوشیده است. این عوامل برای دانشمندان این فرضیه را بوجود اورد که این ابراه ها را حیاتی هوشمند ایجاد کرده است!!!!!

ادامه مطلب ...

دو شب رصد، یک دنیا ستاره

 

خیلی وقتها دلهای آسمانی منجمها برای یک شب آرام و ساده رصدی لک میزند. خب حالا!!!من که نگفتم منم دلم آسمونیه که جبهه میگیرید! ولی خب دلم لک زده بود برای یک شب آروم! شبی که به دور از هیایوی گروه های رصدی کوچک و بزرگ، آسمان خدا را زیر قدمهای کوچکم بگذارم و رصد کنم. رصدی به قامت آسمان خدا به عمق همه کهکشانهای فراژرف. یک رصد که وقتی از اون برمیگردم هزار جور جواب پس ندم که آقا رصد چطور بود و میزان رضایت مندی گروه چطور بود  و و و و..... . شبی میخواستم که فقط مخاطب حرفایم خودم باشم! از افسانه های آسمان فقط خودم به وجد بیایم و با دیدن اجرام ستاره ای هنگ کنم! خیلی توقع زیادی نیست ولی خب پیش نیامده بود که فقط برای خودم در آسمان جولان دهم.

خوب حالا مواد لازم برای رصد تنهایی: *رصدگاه دنج:1عدد *تلسکوپ:1فروند *وسیله نقلیه:1دونه *بلدی راه:1عالمه *همراه: هیچ عدد *لیزر:نمیخواد *دل آسمونی: یه دنیا

برای اینگونه رصدها باید رصدگاهی را انتخاب کرد که در حد فجیهی دنج و منجم پسند باشد. و رصدگاه من جایی بود که اگرچه چندبار تاحالا بیشتر آنجا را زیارت نکرده بودم اما اصالت و نام نشانم را از انجا به ارث برده بودم: روستای طامهر.

طامهر کجاست:

روستایی در 65 کیلومتری شمال شهر یزد که حدود 45 کیلومتر آن جاده خاکی است. نمیدانم چند سال از پیدایش ان میگذرد اما من بار چهارمی بود که پا به طامهر میگذاشتم.روستایی با آسمانی کاملا تارک که تنها نور اندک افق شمالی آن را مورد تهاجم قرار میدهد که از روستای کویری خرانق نشات میگیرد. قدر سر سو به بیش از 5 میرسد و آسمان نسبتا بازی را داراست. 

تا مهر 12 کیلومتر:

ادامه مطلب ...

نظریات تحول منظومه شمسی را به چالش کشیده شد

 نمونه های حاصله از فضاپیمایی جنسیس، نظریات تحول منظومه شمسی را به چالش کشید

ادامه مطلب ...