زندگی پرستاره من

دریچه ای کوچک به جهانی بزرگ

زندگی پرستاره من

دریچه ای کوچک به جهانی بزرگ

آشنایی با نرم افزار starwalk (استار واک)

 

استار واک

 

در میان تمام منجمان معروفترین و البته پرکاربردترین نرم افزار نجوم، نرم افزار starry night است. اما این نرم افزار تنها بر روی سیستم عامل ویندوز بهترین عملکرد خود را دارد. برای بسیاری از منجمها، وجود نرم افزاری مناسب برای شبهای رصدی بسیار مهم است. نرم افزاری که علاوه بر نصب بر روی گوشی های تلفن همراه و تبلتهای کم حجم(مانند Ipad  و galaxytab) بتواند اثربخشی بالایی نیز داشته باشد. در میان چنین نرم افزارهایی، نرم افزاری به چشم میخورد که ابتدا برای سیستم عامل های مکینتاش(IOS) طراحی شده بود ولی هم اکنون نسخه جدید آن برای نصب بر روی سیستم عامل های اندروید و ویندوز موبایل نیز به بازار آمده است.

این نرم افزار starwalkنام دارد

ادامه مطلب ...

جایزه نوبل فیزیک 2012 در دست اخترفیزیک دانان

آکادمی سلطنتی علوم سوئد تصمیم گرفت که نیمی از جایزه نوبل فیزیک امسال را به "ساول پرلماتر" بخاطر پروژه کیهان شناسی ابرنواختر که در لابراتوار ملی برکلی لارنس و دانشگاه کالیفرنیا انجام گردیده است اهدا کند؛ نیم دوم جلیزه نوبل فیزیک امسال نیز مشترکا به برایان اشمیت عضو تیم تحقیقاتی ابرنواختر high-Z در دانشگاه ملی استرالیا و آدام جی.ریس از تیم تحقیقاتی ابرنواخترhigh-Z از دانشگاه هاپکینگز و موسسه علوم تلسکوپهای فضایی باتلیمور بخاطر کشف انبساط  شتابنده عالم درطی رصدهای ابرنواختران دوردست، تعلق گرفت. طبق این مشاهدات و نتایج آنها معلوم شد رویای متوقف شدن انبساط عالم و رسیدن به چگالی بحرانی در عالم از واقعیت دور است.

 

مبلغ این جایزه 10 میلیون کرون سوئد است  (155 میلیون تومان) است که نیمی از آن به ساول پرلماتر 52 ساله تعلق میگیرد و نیم دیگر بطور مساوی بین اشمیت 44 ساله و ریس 42 ساله تقسیم خواهد شد. 

 

منبع:sceiencedaily.com

 

کشف جدید کپلر: منظومه ای از چندین سیاره و ستاره ای خورشید گون

تیمی از محققان که توسط بیل کوچران از دانشگاه تگزاس رهبری میشود، با تحلیل اخرین داده های رسیده از رصدخانه ی فضایی کپلر موفق به کشف منظومه ای سیاره ای اما غیر معمول شدند که دارای یک سیاره "سوپر زمین" و دو سیاره به اندازه ی نپتون است که همگام یکدیگر در گردش به دور ستاره مادر هستند 

 

ادامه مطلب ...

ابر اورت

 

ابر اورت را دربردارنده حدود 10 تریلیون جرم فضایی براورده می کنند

ادامه مطلب ...

رصد نوبلی

توی هرکاری یک سری نقاط زیبا که نشون دهنده اثربخشی اون کار باشه وجود داره که ادم رو به ادامه اون کار هرچند هم که براش سخت یا بی منفعت(مادی) باشه، مشتاق و راغب میکنه

نجوم و به ویژه نجوم گردشگری هم برای من و دوستانم همینطور بوده!(والبته امیدوارم برای همه دل مشغولان اسمون به همین نحو باشه)

برنامه هایی مثل رصدی که با سفیر برزیل و خانومش داشتم، یا همین نوروز که برنامه ای برای سفیر سوئیس و خونواده دوست داشتنیش برگزار کردم گوشه ای از این قوت قلبهاست.

ادامه مطلب ...